fredag, juli 31, 2009

Døv vs. Blind

adj. døv ( a1) [døːʋ] som ikke kan høre

adj. blind ( a1) [blin] som ikke kan se

Forleden var vi på jobb, og vi skulle spise på Peppes på Drøbak.. Kelneren var ivrig og delte ut menyene.. Han fikk med seg at vi brukte tegnspråk.. Kelneren virket veldig opprømt og fortalte at de faktisk hadde egen meny som er laget for døve.. 

"Meny med tegnspråk-bilder, eller?", tenkte vi alle som satt der.. Neeeh, vi fikk meny med blindeskrift.. Javel?!? 

Vi kan da lese bra, skjønt det ikke gjelder alle.. Det minner meg om alle spørsmålene jeg fikk, da jeg var liten.. Blant annet; om døve kunne lese, om døve kunne ta lappen etc....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha ha... Jævla bra!!!

Geir j sa...

Hadde tilta fullstendig om jeg hadde opplevd noe så iditoisk..
folk må faen slappe av...

Anonym sa...

Jeg har opplevet i Ålesund! Oxo hos Pepper, hvor jeg ba om papir og pen, så fikk jeg meny med blindskrift, så var jeg ikke enest om det å oppleve det :)
Helle Chr.