tirsdag, april 24, 2012

En bittersøt seier

I snart fire år har jeg vært en stamgjest hos leger, spesialister og sykehus uten at de har funnet ut noe særlig..
I stedet har jeg fått høre blant annet at det er psykisk, noe jeg innbiller meg, noe feil med kostholdet mitt, at jeg kanskje er hypokonder, og at det ikke går an å ha smerter der jeg har..
Til slutt fikk jeg endelig gjennom en laparoskopi..

Laparoskopi (kikkhullsoperasjon) kan være diagnostisk, dvs. at man bare undersøker og ser om man finner noe galt. I andre tilfeller kan den være operativ, dvs. at man f.eks. kan gjøre operasjoner gjennom kikkehull. 
Inngrepet utføres som regel i full narkose. Urinblæren blir vanligvis tømt og et hjelpeinstrument satt inn i livmoren slik at man kan bevege den under inngrepet. Det lages et lite snitt i navlen og bukhulen fylles med kulldioksyd. Laparoskopet, som er et tynt rør eller en slags "kikkert" med videotilknytning, blir ført inn gjennom snittet i navlen. Via en TV-skjerm kan man inspisere bukhulen og undersøke livmoren, eggstokker og eggledere. Når man skal operere, trenger man som regel flere hjelpeinstrumenter, man lager derfor i blant 2-3 små snitt nedenfor og til siden for navlen.
Link hvis man vil lese mer:

I mitt tilfelle handlet det om å finne ut av smertene jeg har.. Det er vanlig med 2-3 snitt, men jeg fikk fire snitt.. Jeg har lenge mistenkt at jeg har enten PCOS, eller endometriose.. Jeg ble aldri trodd, så det var en bittersøt seier å faktisk få diagnosen Endometriose..

Kort fortalt er endometriose (uttales ”endo-metri-ose”) en tilstand der vev som ligner livmorslimhinnen (blodet som kommer ut under menstruasjonen, og som er innvendig i livmoren) finnes utenfor livmoren, som for eksempel i bukhulen. Der kan ”blodet” feste seg, lage blemmer, cyster og sammenvoksninger mellom eggstokker, eggledere, tarmen, blæren og de andre organene.
Link om endometriose:

Nå har jeg bare innmari lyst til å slenge diagnosen på alle som ikke trodde på meg.. Samtidig klarer jeg heller ikke å la være med å irritere meg over hypokondere som faktisk ødelegger for de folk som har reelle smerter.. Men jeg skal heller prøve å se det positive i det.. At det nå er et navn på smertene jeg har.. Jeg må nok leve med det, men det blir lettere nå som jeg vet hva det kommer av..
Det vil også bety at jeg ikke kan bli gravid på naturlig vis, men nå har jeg rett på IVF hvis jeg skulle ønske meg barn.. Det betyr også at jeg ikke trenger å tenke på prevensjon.. Jeg prøver bare å tenke positivt ;P
Jeg velger å skrive om det, så alle kan få lese selv.. For det er ikke bare jeg som har den diagnosen, og det er jo litt tabu enda når det gjelder det å få kunne barn.. Det er sånn jeg føler det da, men det går faktisk helt fint med meg.. Jeg er bare glad for å få en diagnose, og faktisk ha rett.. Nå håper jeg også å få slippe spørsmålet om når jeg skal få meg unge :)

Moralen i denne historien er:
Det er DU som kjenner kroppen DIN best ;D

15 kommentarer:

ina sa...

Kjæreste Claudiaen min! :)

Anine sa...

Du skapte ihvertfall spenning på facebook ikveld :) Enig med deg, at dette temaet er ganske tabulagt for det er jo forbundet det med å få barn. Synes det er fint å være åpen om ting, det bidrar til at ting (forhåpentligvis) blir mindre tabulagt :) Godt å vite at de endelig har funnet ut hva som feiler deg, og at du slipper å gå gjennom lang vente tid på IVF når den dagen dukker opp :)

Glenn Mathilassi sa...

Synes du er modig som tør å være åpen om dette, vennen :)
Jeg er stolt av deg, og jeg er stolt av å være vennen din :)
Godt å høre at du har fått et navn på tingene, og at du vet hva som har plaget deg :)
God klem til deg :)

Caisanne sa...

Stolt av deg av å være så åpen om dette, storesøs! <3

Kina linderoth sa...

<3 Gott den fant ut av det iaf, och hoppas du nu kan få mera hjälp till att ha mindre smerter!

Anonym sa...

Flott, Claudia! Fordi du er deg, og for at du velger å være åpen om det som er reellt rundt og i deg. Fortsett med å være den du er, det kommer du lengst med.

Klem Charlotte

Anonym sa...

Åh, hadde bare flere turt å være mer åpne, samt. hatt mer aksept for hverandre ville mye vært lettere for mange. Stolt av deg!

Anonym sa...

Uansett hva, så er jeg der for deg.. kanske finns min forrige innlegg i din system, men faen ta min internetttilkobling, så jeg skriver for sikkerhets skyld en til... Jeg er glad for at det ikke er noe alvorligere som f.eks leukemi , enn det som du har... For jeg kan virkelig ikke tenke meg livet uten deg på plass.. Jeg kanskje er egoist, men uansett, det er alltid og har alltid värt du som har kunnet sette ord på hvordan jeg föler mitt liv er.... Det er uverderlig - så mine barn er også dine barn.... Får du ett barn, kommer jeg å elske ham/henne som mitt eget. Gla i deg min söster, og det gjelder også dere andre to...... klemmer

Karin Pedersen sa...

Gratulerer med en diagnose. Kan se for meg den forferdelige frustrasjonen å ha smerter uten å bli trodd eller få hjelp for det.

Eivor sa...

Tabuer brytes ikke ned uten at noen våger å stå frem. Applaus for deg :-)

Kjenner meg veldig igjen i følelsen av at det er godt å ha et navn på ting selv om man må leve med situasjonen. Kjenner også igjen hvor vondt det er å ikke bli trodd av helsevesenet. Tenk hvor mange der ute som går rundt og ikke vet hva som feiler dem, bare fordi symptomene deres ikke stemmer overens med smørbrødslistene i legebøkene...

Gratulerer med diagnose!

Ann`s Side sa...

Signerer Eivor her.. Bra du endelig har fått en diagnose:) Men Tragisk at du måtte gå i uvisse i 4 år.

Anonym sa...

Så kjempe bra at du har stått på ditt og ikke gitt deg!
Skjønner at det er bittersøtt å få den diagnosen.. Godt fordi da slipper du å lure mer, vondt pga alt det fører med seg å ha endometriose...
Jeg ble heller ikke trodd når jeg var sikker på at jeg hadde ex.u (svangerskap utenfor livmoren) Jeg måtte krangle meg til både blodprøver og ultralder, men jaggu hadde jeg rett ja.. Og hadde jeg ikke kjempa å stått på så hadde jeg sittet her med en eggleder mindre i dag, men pga at jeg ikke gav meg klarte de å redde den siden det ble "oppdaget" så tidlig!
Lykke til videre fremover, med både FF og alt annet du tar deg til :)
klem Mathilde som også kjører FF :)

Piamiin sa...

Nå må jeg nesten le av våre kommentarene på bildet på FB. Vi som trodde det var fettsuging :p
Er imponert over motet og åpenheten din! Du tar det som et humoraktig på bildet uten folk visste egentlig hva bakgrunnen din er ;)
Smile - godt at du har fått endelig bekreftelse på hva som har plaget deg. Håper det fins noe gode medikamenter eller kosthold som gjør deg smertefri.

Claudia sa...

Takktakk alle sammen.. De opererte heldigvis ikke bort humoren min ;)

Maritafoto sa...

Så utrolig bra at du skriver om dette! Så fint at du har fått diagnosen, endelig. Det er så mye lettere å forholde seg til en konkret diagnose :) Jeg er midt oppe i noe liknende selv nå, fikk vite at jeg sannsynligvis har PCO, men må vente to måneder på time hos spesialist(gynekolog) (bare én mnd igjen nå..). Nå kjenner jeg jo ikke hele din historie, men det er så respektløst at vi behandles på denne måten. Jeg fikk bare en telefon fra legen, og så har jeg ikke rett til å snakke med noen om dette før to måneder senere..
Du har fin blogg, og lykke til videre! :)