mandag, juli 25, 2011

Osaka

Vi tillot oss litt ekstra søvn i morges.. Bagasjen vår ble sendt til hotellet vårt i Tokyo.. Det var en vanlig ting for japanere å gjøre, så vi gjorde like godt det samme.. Vi trodde vi hadde en natt uten hotell, for å sove i en ryokan.. Ryokan er et tradisjonelt gjestehus, der veggene er av en slags papir og gjestene går i kimono.. Men det viste seg at vi hadde visst hotellet fra i dag av allerede.. Så det må ha skjedd en misforståelse mellom oss og reisebyrået.. Vi vurderer likevel å ta en natt på ryokan i løpet av uka, selv om vi har dette hotellet her.. Vi bor på 31. etasje og har en fantastisk utsikt til byen..
Men tilbake til dagen i dag: vi dro til Osaka Akvarium, som visstnok er en av de største.. Det var ikke så stor som vi forestilte oss.. Det var en fin opplevelse der, og vi fikk blant annet se otere, pingviner, delfiner, den smilende delfinen (eller hva den nå heter igjen) og verdens største hvalhaien..
Ved siden av akvariumet var det en liten kjøpesenter som vi stakk innom, før vi gikk til Osaka Ferris Wheel.. En diger pariserhjul som er verdens lengste/største, i følge japanere.. Det var litt skummelt å ta den, og være så høyt oppe..
Så tok vi toget tilbake til Tokyo, og turen tok tre hele timer.. I Norge hadde turen sikkert tatt seks timer.. Togene her går så fort, at man merker det sykt godt når et tog passerer det andre toget.. Togene, t-banen og bussene går hele tiden.. Man venter knapt en minutt før den neste kommer.. Ingen løper for å rekke toget heller, for det neste kommer like etter.. Om et tog skulle være defekt, så er et nytt på plass kjapt uten noen form for forsinkelser.. Det er helt utrolig å være her, og se at alt flyter uansett hva som skjer.. Hadde det vært sånn i Norge, så hadde flere tatt den offentlige transporten framfor bil..

Btw: Trude opplevde en liten jordskjelv i går.. Jeg merka ikke noe av det siden jeg var i heisen da.. Det er veldig vanlig her med små skjelver, så håper jeg får merke en før vi drar hjem til Norge..